Voidaan sanoa, että verkosta ostaminen on nyt arkipäivää Suomessa. Verkosta ostaminen ei ole enää vain nuorten kaupunkilaisten hommaa, vaan verkosta ostaa nykyisin myös vanhemmat ja harvaseuduilla asuvat. Vanhemmat ihmisetkin ovat oivaltaneet miten hyvä valikoima netissä on tarjolla, ja miten hinnatkin ovat netissä usein selvästi halvemmat. Verkko-ostoksia tehdään myös maaseudulla, ja ymmärtäähän senkin hyvin. Vaikka omalta kylältä löytyisi vain S-Market, niin parilla hiiren klikkauksella kaikki maailman kaupat ovat ulottuvissasi.
Hintavertailusivustot
Hintojen vertaileminen ei ole koskaan ollut niin helppoa, kuin nykyisin. Netissä voi verrata lähes minkä tahansa tuotteen erilaisissa hintavertailusivustoissa. Ja vähintäänkin kuluttajat voivat googlettaa tuotteensa ja etsiä sille eri palvelun tarjoajia hintoineen. Hintavertailusivustoilla on usein myös tarjouksia tuotteista, koska yritykset haluavat olla vahvasti näkyvillä siellä, missä ostopäätös tehdään. Tuotetta ei välttämättä tilata hintavertailusivuston kautta, mutta ostopäätös siellä voi syntyä, ja ostos voi tapahtua vaikka seuraavana päivänä.
Arvostelut
Yksi verkko-ostamisen upeita puolia on se, että voit lukea muiden tuotteen ostaneiden arvosteluja tuotteesta. Ostaminen on näin läpinäkyvämpää, kuin kivijalkaliikkeestä ostaessa. Kivijalkaliikkeessä sinulla on usein vain myyjän mielipide tuotteesta, joka harvemmin on kovin objektiivinen. Mutta netistä tilatessasi voi lukea jopa kymmenien tai satojen muiden asiakkaiden käyttökokemuksia tuotteesta. Tämä auttaa ostajaa valitsemaan tuotteensa fiksummin.
Valmista ruokaa tilataan, mutta tilataanko ruoka-aineksia?
Voidaan sanoa, että viimeistään vuonna 2020 suomalaiset alkoivat joukolla tilaamaan valmista ruokaa netistä. Harvalle nuorelle aikuiselle esimerkiksi Wolt-sovellus ei sano Suomessa mitään. Monet tilaavat jo valmista ruokaa kotiinsa netin välityksellä, mutta sen sijaan ruoka-aineksia vielä harvemmin tilataan. Onko siinä tuleva trendi, milloin suomalaiset jättävät marketeissa käynnin, ja tilaavat päivittäistavarat verkosta kotiovelleen.
Päivittäistavaroiden ja ruoka-ainesten verkko-ostamistahan on pitkään hidastanut esimerkiksi logistiikkaan ja hintaan liittyvät asiat. Kauppiaat joutuvat ottamaan huomioon kylmäketjut ja monesti tällainen liiketoiminta on ollut kauppiaalle kannattamatonta. Voi olla, että verkosta päivittäistavaroiden ostaminen yleistyy lähivuosina, ja niin käy ainakin, mikäli kilpailu sillä saralla kasvaa. Kilpailu usein laskee hintoja, ja tällöin kuluttajatkin kiinnostuvat asiasta.
Mihin muuhun verkossa kulutetaan rahaa?
Kuluttajat kuluttavat verkossa rahaa nykyisin hyvin moniin asioihin. Esimerkiksi erilaisiin sovelluksiin Tinderistä mobiilipeleihin. Monet pelaavat myös nettikasinoilla, joissa pelit saa käyntiin tekemällä aluksi talletuksen. Uudet kasinot houkuttelevat kuluttajia kovilla tarjouksilla ja rahan tallettaminen käy käden käänteessä. Myös lippuja erilaisiin tapahtumiin myydään nykyisin enemmän netin kautta, kuin muista jakeluteistä.
Kun asiakkaat tilaavat tavaroita ja palveluja netistä itse, ei heidän palveluunsa tarvitse palkata henkilökuntaan. Netistä myyminen on yrityksille siis hyvin kustannustehokasta. Aivan näin mustavalkoinen tämä asia ei kuitenkaan ole, kyllä yrityksillä pitää yhä olla uskottava asiakaspalvelu olemassa. Jos kuluttajat esimerkiksi haluavat reklamoida ja palauttaa tuotteen, pitää rajapinnassa olla henkilökuntaa palvelemassa.
Naiset vs. miehet
Entä kun tarkastellaan verkko-ostamista sukupuolia vertailemalla. Naiset tilaavat verkosta enemmän vaatteita kuin miehet. Miehet taas tilaavat verkosta enemmän elektroniikkaa kuin naiset. Miehet myös pelaavat esimerkiksi nettikasinoilla yhä hiukan enemmän kuin naiset. Ehkä nettikasinoiden kannattaisi kokeilla sellaista, että suuntaisi joskus kasinobonukset varta vasten naisille, ja katsoa sitten saavuttiko sen paljon uusia naispelaajia.
Verkosta ostamisesta on viimeistään tällä vuosikymmenellä tullut koko kansan juhlaa. Esimerkiksi maajussitkin tilaavat jo traktorin osia verkosta kotiovelleen. Lähes kaikilla täysikäisillä on älypuhelin, joten lähes jokaisella kulkee koko maailman kaupat jatkuvasti taskussa tai repussa. Myös verkkokaupat ovat kehittyneet ja ostamisesta on tullut entistäkin helpompaa ja intuitiivista.